Jumaat, 18 Mei 2012

Gadis Bercermin Mata Bulat Dengan Iris Yang Samar-samar Kelihatan

Waktu mahu buka pintu rumah, aku teringat yang rokok surya aku tertinggal di kedai makan. Jadi aku cepat-cepat start motor dan bergegas ke kedai. Rokok dalam kotak masih banyak. Sayang.

Sampai di kedai, aku pandang meja yang terletak di penjuru.

Ada.


Nasib baik.

Perlahan aku turun dari motor dan bergerak ke arah meja. Aku ambil kotak rokok lalu masukkan dalam kocek seluar, cuba untuk beredar secepat mungkin.

Tiba-tiba ada satu suara tegur aku dari belakang.

Itu kuncinya tak nak ambik sekali ke?

Suara milik seorang gadis bercermin mata bulat dengan iris yang samar-samar kelihatan.

Oh. Kunci tu, aku sengaja tinggal.


Tinggal? Kenapa?


Sebab aku tak jumpa mana pintunya. Kunci sia-sia.


Alah, bawaklah balik. Mana tahu lepas ni jumpa?


Takpelah. Aku dah malas. 


Jadi tinggalkan saja disitu?


Yep.

Dia yang seperti kasihan, ambil kunci itu lalu cuba di pintu hatinya.

Tak padan.


Kan aku dah kata?


Hmm.Jadi, tinggalkan disini?


Tinggalkan saja. 

Dia biarkan kunci itu di atas meja, lalu berlalu pergi sambil bibirnya perlahan menyanyi lagu Tired of Sex dari Weezer.












1 ulasan: